×

התחבר

סיפורי ים
סקיפרים מספרים
תורן שבור – איך להמנע ומה בכל זאת עושים כשזה קורה

תורן שבור – איך להמנע ומה בכל זאת עושים כשזה קורה

אין מראה מטלטל יותר לשייט מסירה שחוזרת למרינה, כאשר התורן מונח על הסיפון והוונטות שוכבות לצידו שמוטות ומובסות. מעבר לעוגמת הנפש, לנזק ההייקפי לסירה, לנזק הכספי, להשבתת כלי השיט ולויתור על ההפלגות העתידיות שתכננו, עכשיו יתחילו הריצות לסוכן הביטוח, הפסד ימי עבודה ועוד ועוד בירוקרטיות בלתי נגמרות. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות כדי להמנע מכך.
אבל אם בכל זאת זה קרה, כדאי לדעת את הדברים הבאים….

שבירת תורן בים –
תורן שבור הוא התרחיש הגרוע ביותר עבור שייטים רבים ומשקף את אחד הכשלים החמורים ביותר שיכולים להתרחש על סיפון סירת מפרש. כאשר התורן נשבר (במיוחד רחוק מהחוף) הסכנה המיידית היא שהוא עשוי ליפול ולפגוע באנשי צוות הנמצאים על הסיפון, התוצאה יכולה להיות אקוטית. על כל זאת יש לקחת בחשבון שסירות מפרש רבות אינן מצוידות במספיק דלק כדי להניע ולהפליג בחזרה על מנוע. כאשר נופל התורן עליו מצויות אנטנות הקשר, קרוב לוודאי שיכולת הקליטה והשידור ייפגעו. בנוסף, מכיוון שעל התורן נמצאים חבלים רבים, יש סבירות שייתפסו במדחף במידה והמנוע עובד.

סיבות לשבירת התורן –
סירת מפרש מתוחזקת כראוי לא אמורה להתקל במצב של תורן שבור אלא בתנאים קיצוניים במיוחד. כאשר סירה מתוחזקת בצורה לא נכונה או כאשר הציוד פגום ניתן להתקל במצב קיצון זה. מסיבה זו, חשוב לבדוק את הציוד באופן קבוע אחת לתקופה.
לרוב, תורן עשוי להישבר כתוצאה מעבודה בעומס יתר, פגיעה פיזית כלשהי או עבודה עם ונטה קרועה. למעשה הסיבה העיקרית לשבירת תורן היא כשל בוונטה. במקרים מסוימים, ניתן לזהות פגמים בייצור או בלחיצת הוונטה הגורמים לשורת כשלים עד קריעה של ה Chain Plate ישירות מהגוף. תחזוקה נכונה ובדיקות סדירות יכולות למנוע את התרחשותם של רבים מהכשלים הללו.

פעולות אותן יש לבצע כאשר התורן נשבר –
1. נטרול המנוע (במידה והוא עובד) – למניעת הסתבכות חבלים.
2. בדיקה האם יש נפגעים על הסירה.
3. העלאת או הצמדת התורן השבור לספינה במידה ומתאפשר. במידה ובלתי אפשרי אז ניתוק התורן מהחבלים והמפרש והשלכתם למים.
4 .בדיקה כי אין חבלים במים העשויים להסתבך במדחף.
5. ניתן להמשיך בהפלגה על מנוע.
6. ניתן לנסות לאלתר תורן חלופי. לרוב התורן יישבר מעל המצליב הנמוך כך שחלק מהתורן יישאר על הסיפון. ניתן לדאוג שיהיה מחוזק עם חבלים כראוי ולאלתר מפרש חלופי משאריות המפרש הקרוע.

כיצד למנוע נזק נוסף –
יש לוודא כי ה Chaine plate, ושאר התמיכות מחוברים ומותאמים כהלכה. יש לעבור שוב על כל נקודות ההרכבה. מומלץ להחזיק פינים מפצילים נוספים ספייר וכמובן לוודא שהם במקום ומאובטחים כראוי. בכל מקרה ובכל ביצוע עבודת תחזוקה יש לוודא שמשתמשים ברכיבים הנכונים בכדי למנוע קורוזיה מיותרת (לדוגמה שימוש בברגים/ פינים מפלדת אל-חלד, אלומניום מונל (Monel) וכיו”ב, בכפוף לחומר הקיים). ומה לגבי תרנים מקרבון (סיבי פחמן)? תרנים אלו יכולים להתנפץ כמו זכוכית, מה שהופך את התיקון למסוכן ולרוב בלתי אפשרי.

תחזוקה טובה וסדירה = הפלגה בטוחה ומהנה.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *