שריפה פרצה השבוע על סירה במרינה הרצליה – מה לעשות כדי להמנע ואיך לנהוג כשקורה
מי שחי את המרינה ונמצא בה באופן תדיר, היה עד לשריפה שהתרחשה במרינה הרצליה בתחילת החודש. הריח שמריחים כשהפיברגלאס והעץ נחרכים לא דומה לשום שריפה שהרחתם. זה ריח חריף שמתריע על משהו רע שמתרחש בסביבה הקרובה. את הלהבות והעשן הסמיך אי אפשר היה לפספס.
אש היא אחת הסכנות החמורות ביותר בסירה. הסירה עשויה ברובה מחומרים מאוד דליקים כמו פיברגלאס, עץ וריפודים, ומכילה דלק ואפילו גז ומרגע שפורצת דליקה האש מתפשטת בכל הסירה במהירות גדולה. כשהאש מתפרצת בזמן עגינה במרינה, הסכנה גדולה אף יותר, שכן בהתאם לכיוון הרוח ועוצמתה, כך הסירות השכנות חשופות לסכנת התלקחות ולנזקים כתוצאה מכך.
לפיכך, הדרך הטוב ביותר היא מניעה. בהתאם לכך, יש לעשות כמיטב יכולתנו לנהוג בזהירות ולמנוע דליקות.
מניעה מוקדמת –
• יש לבדוק את החיווט באופן קבוע ולשמור על מערכות חשמל תקינות ללא חיבורים מאולתרים וקצוות חשופים.
• רצוי להמנע מעישון באופן כללי, במידה ומעשנים – לא לעשן בתוך הסירה.
• גזי בישול כמו בוטאן ופרופאן כבדים יותר מאוויר ודליפות יגרמו להצטברות של גז. לפיכך, יש לאוורר את התא בו נמצא מיכל הגז, ולשמור את שסתומי הגז סגורים כאשר אינם בשימוש.
• יש לבדוק באופן קבוע את אביזרי הגז והצינורות לאיתור דליפות.
• לעולם לא להשאיר אש כיריים/תנור ללא השגחה.
• יש לקבע מספר גלאי עשן בסירה.
• יש לאחסן את כל הנוזלים הדליקים במיכלים עומדים ומאובטחים היטב בלוקרים בצורה מאווררת בחוץ.
• יש לאוורר תמיד את תא המנוע לפני התנעה.
• יש להמנע מעבודות תחזוקה בסמוך לסירה כמו ריתוך !
מרחיקי הלכת יסגרו את זרם החשמל של ה- 220v למערכת השקעים בסירה לפני עזיבתם את הסירה.
משולש הבעירה –
בכדי שאש תבער יש צורך בשילוב של שלושה גורמים –
חום, חומר בערה וחמצן.
בכדי לכבות את האש ניתן לנטרל כל אחד משלושת הגורמים.
אמצעי הכיבוי הנפוצים ביאכטות –
• מטף אבקה – נמצא בכל כלי שיט, יעיל לכל סוגי השרפות (הפעלתו בתא המנוע כשהוא עובד, יגרום למנוע נזק רב).
• מטף קצף – נמצא בד”כ בכלים מאוד גדולים. יעיל לכיבוי שריפות נוזלים כגון דלק ושמן.
• שמיכות כיבוי – נמצאות על פי התקן בכל יאכטה בה יש כיריים/תנור גז.
• על כל המטפים לעבור בדיקת תקינות תקופתית על ידי גורם מוסמך.
סדר פעולות במקרה של שריפה בסירה –
1 .איתור מוקד האש וזיהוי סוג הבעירה.
2 .במידה והסירה בהפלגה, סיבוב מיידי של היאכטה כך שהאש תהיה במורד הרוח.
3 .בדיקת מיקום ומצב הצוות.
4 .שידור אות מצוקה – בהתאם לשיקול דעת הסקיפר.
5 .הדממת המנוע וניתוק מערכות חשמל, דלק וגז אם מיכל דלק או בלון הגז ממוקמים באזור הסכנה יש להרחיקם ככל הניתן.
6 .חלוקת תפקידים לצוות:
• כיבוי האש בעזרת האמצעים המתאימים. בשריפה בתוך היאכטה יש לאטום מדורים ולסגור את כל הדלתות.
• הורדת מפרשים.
• הכנת אמצעי הצלה במידה ויש סיכוי שלא ניתן להשתלט על האש.
• בדיקה האם חודרים מים לספינה והתחלת שאיבה במידת הצורך.
7. אם גברנו על האש יש לבטל את שידור המצוקה. במידה ואיננו מצליחים להשתלט על האש במהירות והיא ממשיכה להתפשט יש להכריז על נטישה.
יש לזכור אש מתפשטת בסירה במהירות, אם לא הצלחנו להשתלט עליה במהירות סביר להניח שכבר לא נצליח. עדיף לנטוש מוקדם מאשר מאוחר מידי…