שייט ביוון – חלק א’
הטיול וההפלגה לאיי יוון , קרם עור וגידים באחת מעונות היובש בהפלגות עקב העומסים בעבודה, חברי ואני החלטנו לעשות פסק זמן מהמרוץ המטריף של החיים ולהתענג משייט על גלי הים בים התיכון לכוון מערב , כפי שאומרים ביוונית סיגה סיגה (בעברית לאט לאט ) .
קדמו לנסיעה בחירת הצוות ,תכנון ההפלגה , קביעת הנתיב ויעדי הביקור , כמובן הצטיידות במכשור נווט ומפות, קבלת מידע מטרולוגי ליעדי ההפלגה והדרך , הכנת מסמכים ותיעוד הנדרש למשטרות הגבולות בטרם היציאה .
ערב ההפלגה ארזנו מעט מטלטלים מזון לנשמה לרוב ,כמובן שימורים חיוניים בנוסף , המשפחה המתגעגעת העמיסה אותנו על הרכב והיידה לסירה, חיבוקים נישוקים ודמויותיהם נעלמו אט אט מקו הנמל ולאחר פתיחת מפרשי הסירה ,בעת שהסירה הפליגה לדרך .
האמת שההפלגה הייתה חסרה לנו כאוויר נשימה ,בתקופה המטורפת של המרוץ לחיים והעבודות הלחוצות ,שתאריכי פקיעת מועד היעד קרבו לאספקתם שלחצו עליינו ,הסנפת אוויר הים ומראה הכחול האין סופי ,פעלה ככדור הרגעה מרגע שהרגלים ניצבו על סיפון הסירה.
מיד לאחר תחילת ההפלגה כאשר הרוח מנשבת בין האוזניים, החלה החוויה הראשונה בתצפית על להקת דולפינים שליוותה אותנו מעט ,עד שהשתעממו מהתחרות במהירות הספינה המפליגה , במהרה חלפנו על פני אסדת קידוחי הגז תמר ולקראת ערב קבלה את פנינו בכניסה לנמל פאפוס הממוקם בחלקו הדרום מערבי של האי קפריסין, סירת השיטור הימי ולאחריהן העגינה וטיפול בניירות ביקורת הגבולות ואיך אפשר ללא ביקורת המכס.
על פי האגדות העיר שימשה ערש הולדתה של האלה אפרודיטה ,שיא פריחתה של העיר הייתה בתקופת השליטה היוונית והרומאית באי קפריסין העיר שימשה בעבר כעיר נמל ובירתו של האי, לפני שהתחלנו לסייר ולחפש מקום לארוחה מנחמת , הצטיידנו במידע לדיווחיי מזג האוויר העתידיים למצב הים לקראת המשך ההפלגה , נתונים שגרמו לנו להבין ,כי העגינה תמשך זמן מה בנמל, ולא שעות ,בהמתנה למזג אוויר נוח להמשך ההפלגה .
מה עושה ישראלי מצוי ,מיד מחפש תחליפים ליצר ההרפתקאות ולעקצוצים בחיפוש אטרקציות וחוויות חדשות על הקרקע בפאפוס , עיר שחופיה לרחצה מפורסמים , אתרי ארכאולוגיה ושרידים מתקופת פריחתה בתקופה היוונית והרומאית ,על הנמל בחלק העתיק של העיר ,הוקם מבצר העיר בידי העותומאניים במאה השש עשר ,על מנת להגן על הנמל מפני שודדי ים וכיבושים.
לידיעת מחפשים הרפתקאות והאתרים , כדאי לדעת כי העיר מחולקת לעיר העליונה הנקראת קטימה אזור שעבר שדרוג ושיפוץ בתקופה האחרונה ,קטימה מהווה את חלקו העתיק של העיר ,שבו מרוכזים מספר אטרקציות , לעומתה חלקה התחתון של העיר נקרא קאטו פפוס ובו מרוכזים האטרקציות העיקריות של העיר.
בקרבה לנמל ניתן למצוא מספר אתרים ארכאולוגיים , כמו אתר הפארק הארכאולוגי שבו ניתן לראות שרידים מהמאה הרביעית שלפני הספירה בעת שהעיר הוקמה, מרהיבים ביופיים הפסיפסים הנמצאים בווילת אל היין היווני דיוניסוס ,או ביקור באתר קברי המלכים שהם בעצם קברי עשירי העיר המפוארים.
בקיצור בזמן ההמתנה ערכנו סיור טברנות, אטרקציות שווקים ובעיקר לצייד את הסירה במים מזון , סולר וחיפוש מידע מטרולוגי לתנאי ים סבירים להמשך ההפלגה , ליעדנו הבא במימי הים האגאי , האי קוס על מנת לסייר ולעגון בנמל על מנת להצטייד במים ,סולר ומזון להמשך הדרך בדרכנו לאי קוס.
חלק מהמסע נלווה בעייפות של המשמרות, מהשעות של הנווט והנהיגה , טיפול בתחזוקה מונעת בסירה ,והכנת האוכל על פי תורנות ,כול אלו מהווים חלק נכבד מעבודות המתלוות להנאה , אל אלה יש לצרף שינויים בגובה הגלים המתנפצים על החרטום מלווים בעוצמת הרוח המשתנה , שאותה מאזנים בעזרת כוסית אוזו ביד ,ולינה לסירוגין כאשר ניתן .
הנמל המנומנם באי קוס שקידם את פנינו , היה מעט מפוהק בעת הסייסטה (שנ”צ) של תושביו , בניגוד למקומות אחרים שביקרנו, הופתעו אנשי המשטרה שהתייצבנו אצלם במרכז העיר מבואנו לרישום כניסה של הסירה לנמל האי.
האי היווני קוס, המשתייך לאיי הדודקאנס שבים האגאי היווני , מושך אליו בשנים האחרונות זרם של מבקרים מישראל ,שבניגוד לנו מגיעים בטיסה או בהפלגות של ספינות מיוון , לאחר העגינה נטלנו תרמיל על הגב לסיור בעיר , במיוחד בעיר העתיקה שנוסדה במאה הרביעית לפני הספירה ,על חווית הקניות לא פסחנו תוך מעבר בסמטאות והצצה ורכישות קלות בחנויות, ומכיוון שרגלינו פסעו על אדמה מוצקנ חובה הייתה להיכנס לביקור נימוסים באחדות מהטברנות ללגימה קלה וטעימה מהאוכל היווני.
כמובן שאין להחמיץ בתחילת דרכנו מהנמל לעיר ,את מצודת האבירים ההגנה NERATAZIA , שנבנתה במאה הארבע עשר שהגנה על נמל העיר, הכניסה למצודה מתאפשרת במעבר בגשר בין החוף למצודה, לאחר הסיור במצודה חזרנו לחוף ופסענו לאחד מסמלי העיר הידועים הממוקם בקרבה הלוא הוא עץ הדולב העתיק ,ששמו ניתן לו בזכות אבי הרפואה היפוקרטס שנולד באי, שעל פי האגדות ניטע בידיו ומתחת לעלוותו לימד היפוקרטס את מקצוע הרפואה לתלמידיו.
לאחר ביקור החובה במכמניה של העיר , המשכנו בטיול לכוון כיכר השוק הישנה, תוך מעבר על פני מסגד ג’זי חסן פאשה ,שנותר על תילו מתקופת שלטון העותומאני מהמאה השמונה עשר, ויתרנו על הקולטורה שבכיכר העיר כמו ביקור במוזיאון העירוני ,או בבית האחוזה קאזה רומנה שריד מהתקופה הרומאית מהמאה השלישית לספירה .
מחיי הקהילה היהודית באי שהוכחדה ,נותר מבנה בית הכנסת ודירות שיהודים חיו בהם, אבל כן ביקרנו בשוק המקורה שבכיכר העיר , רכשנו מזון טרי ,שמנים וירקות ופירות להמשך ההפלגה , מבוסמים מעט מהתדלוק של האוזו ומרעיו ,והבטן המלאה חזרנו לדרגשים לתנומת לילה בטרם נמשיך לדרכנו.
לאחר הקפה של הבוקר ודיון בהמשך המסלול , נערכנו להפלגה למעבר קורטינוס (תעלה) מעבר החצוב בהר החוצה את מצר היבשה איסתמוס ומתחברת לבסוף למפרץ קורינתנוס , תעלה החוסכת 320 קילומטר של שייט בין הים האדריאטי לבין פיראוס.
עומקה של התעלה נע בין 8 מטר ל 25 מטר, אורכה כששה וחצי קילומטר , ורוחבה כ 21 מטר, לאורכה שני קירות תלולים שגובהם מעל פני הים כשמונים וארבעה מטר , מעל לתעלה נטויים שני גשרים ,אחד המיועד למעבר רכבות , והשני מעבר אוטוסטרדה שבין אתונה לאזור הפלופונז , בשני הקצוות שקועים שני גשרים המורמים למעבר מכוניות או המושקעים למעבר הסירות והאוניות מעלייהם .
המשך הסיפור בחלק השני של המסע.