“יחס מפלה ולא חוקי” – בעלי היאכטות במרינה הרצליה נגד עיריית הרצליה והחברה העירונית לפיתוח התיירות – כתבה שפורסמה בשרון – אונליין
גבייה מופרזת עבור חשמל, גבייה כפולה עבור רציף גם כאשר הספינה בים, ביטול החניה חינם בצמוד למרינה, טענה כי מועדון השייטים נלקח מהם ועוד. בעלי היאכטות במרינה עם בטן מלאה על עיריית הרצליה והחברה העירונית לפיתוח התיירות שמצידה טוענת: “מרבית טענות העוגנים נדחו על ידי בית המשפט”
בעלי יאכטות במרינה הרצליה טוענים ליחס מפלה ולא חוקי מצד העירייה באמצעות החברה העירונית לפיתוח התיירות והנהלת המרינה.
מתברר שכבר תקופה ארוכה יש לבעלי היאכטות טענות רבות נגד התנהלות העירייה וגופיה. “הניסיון שלנו להגיע להבנות עם עיריית הרצלייה ועם החברה לפיתוח התיירות, שמפעילה את המרינה, נמשך זמן רב ללא תוצאות ממשיות”, אומר עזריאל רהב, נציג וועד עוגני המרינה בהרצליה.
לטענתו, הוועד הנוכחי מנסה מזה כשנתיים להגיע להבנות אבל נתקל בהתעלמות מוחלטת. רהב: “ניסינו מספר פעמים להגיע לראש העירייה אבל ללא הצלחה. ניסיון לפתור את הבעיות בדרך משפטית נכשל כאשר בית המשפט לא הסכים לדון בתביעה ייצוגית שהגשנו. לצערנו, הדחייה תאלץ אותנו לפנות לבית המשפט בתביעה רגילה”.
בעלי היאכטות טוענים כאמור ליחס מפלה ולא חוקי מהנהלת המרינה כלפי העוגנים, כולל חוזה (“תקנון”) חד צדדי ומקפח לטענתם בו יש סעיפים שהם בניגוד לחוקי מדינת ישראל ומעבר לסמכות המוקנית להנהלת המרינה במסגרת החוק.
רהב: “זה כולל גבייה מופרזת עבור שימוש בחשמל, בערך פי שניים מהמותר בחוק, גבייה כפולה עבור אותו רציף כאשר ספינה נמצאת בהפלגה ארוכה והמרינה משתמשת ברציף שלה וגובה עבור כך תשלום כפול משתי הסירות גם יחד, הגבלות שלא בסמכות המרינה על צלילה במרינה ועוד. חלק מההגבלות גם מסכנות את כלי השייט והשייטים”.
לטענת בעלי היאכטות יש גם מצוקה של חניה לעוגנים בתחום המרינה וכי מצוקה זו החריפה מאד עם פתיחת המלונות ברחוב העוגן. רהב מסביר: “בשנת 2002 הסכימה ראשת העיר דאז, יעל גרמן, כי החניה במתחם המרינה לעוגנים תהיה בחינם תוך שאמרה “במגרש החנייה תתאפשר חנייה חינם לבעלי כלי השייט”). למרות זאת, הגבילה העירייה בשנתיים האחרונות את החניה במקום בטענה המגוחכת כי “עד כה הפטור מתשלום היה בטעות”. הבעיה עדיין לא נפתרה אלא חלקית ולתושבי הרצליה בלבד”.
מחלוקת נוספת נסובה סביב מסעדת “נאמוס” במרינה, כאשר בעלי היאכטות טוענים כי השטח במשרדי המרינה, בו ממוקמת המסעדה, מופיע בתב”ע כמועדון שייטים, אך למרות זאת משכירה אותו המרינה למסעדה חיצונית בניגוד לחוק.
רהב מסביר: “המרינה ביקשה לאחרונה “שינוי ייעוד” ובהתאם העוגנים פנו לרשויות בתביעה לא לאשר את שינוי הייעוד ולחייב את המרינה לפתוח את המתחם כמועדון לשייטים בהתאם לייעוד המקורי. יש לציין שבשנים עברו היה מועדון חילופי שנסגר בפני השייטים מאז פרוץ הקורונה ולמרות הבטחות מרובות טרם נפתח, למרות שהנהלת המרינה עורכת בו אירועים חיצוניים, כנראה בתשלום”.
בעלי היאכטות החליטו גם להחרים אירועים כפי שמספר רהב: “בהתאם לטענות שלנו ויש עוד רבות אחרות, החלטנו לא להשתתף באירועים אותם מארגנת הנהלת המרינה ומתהדרת בהם. לכן לא הופענו ביום העצמאות לנאום ראש העירייה בתחילת משט יום העצמאות וראש העירייה נאלץ לשדר אותו בקשר לכל הסירות במשט, לא השתתפנו במשט הגאווה שערכה המרינה בחודש יוני שנה זו. כעת ביקשנו מנשיא המדינה לבטל את השתתפותו במשט הרצוג אותו מתכננת המרינה ב-19 לנובמבר ואת התמיכה הכספית במשט. העוגנים אינם מתכוונים להיות “פיונים” ולהשתתף במשטים אותם מארגנת המרינה ללא תיאום או התייחסות אליהם”.
מהחברה לפיתוח התיירות הרצליה נמסר בתגובה: “מרבית טענות העוגנים, בוודאי העיקריות שבהן, הועלו במסגרת בקשה להכרה כתביעה ייצוגית אשר נדחתה על ידי בית המשפט והדברים מדברים בעד עצמם. העירייה והחברה העירונית מעניקות לבעלי כלי השייט שירות מקצועי ומצוין ולו בכדי מרינה הרצליה הינה מהמבוקשת ביותר בישראל”.
*הכתבה פורסמה בשרון אונליין 2/11/2021 מאת שרון יונתן
תמונת מרינה הרצליה צולמה ע”י עמוס קורן